måndag 17 september 2012

Jamie Oliver's kyckling i mjölk med salvia, citron och vitlök

Happy Days with the Naked Chef


Det blir knappast enklare än såhär att göra en riktig god ugnsstekt kyckling. Jamie Oliver är en av mina stora inspirationskällor och dagens middag gjordes utifrån hans recept som finns i boken Happy Days with the Naked Chef.  Kyckling, salvia, vitlök och citron är vanliga smakkombinationer men det som är spännande i det här receptet är kanelen och mjölken. I receptet står det 1/2 kanelstång, använder du som jag kanelstänger på påse så är dom halverade redan.Ta en hel stång. Smaklig spis! 


1,5 kg kyckling, gärna ekologisk
115 g smör
olivolja
1/2 kanelstång
en handfull färska salviablad
finrivet skal av 2 citroner
10 vitlöksklyftor, oskalde
5 dl mjölk 
salt och nymalen svartpeppar


  • Sätt ugnen på 190°.
  • Ta fram en gryta som precis rymmer kycklingen.
  • Salta och peppra kycklingen. 
  • Bryn den runt om i smöret och oljan tills den fått en fin färg.
  • Lägg kycklingen på en tallrik och häll bort smöret. 
  • Lägg tillbaks kycklingen och tillsätt resten av ingredienserna.
  • Stek i ugnen i 1,5 timme och ös kycklingen några gånger under tiden.










3 kommentarer:

Mmmm... dofterna är säkert ljuvliga! Älska lergrytan! Ska ta och damma av min gryta som fått stå under sommarmånaderna!

Ja det tycker jag att du skall göra:)Nu i höstrusket passar det ju perfekt med mat tillagad i lergryta.

Det var bättre en jag har förväntat mig, salvia funkar jätte bra.

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More