söndag 15 april 2012

Linsgryta med chorizo


Det här är Mat och Vänners jätte goda recept på linsgryta. 
Det kan vara svårt att hitta persiljerötter i matvarubutikerna men de kan ersättas med palsternackor.
Pujylinser hade jag inte hemma så jag tog vanliga gröna linser. 

(4 port)
1 stor lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 dl olivolja
200 g chorizo, i skivor
2 stora morötter, i små tärningar
2 persiljerötter, i små tärningar 
250 g Pujylinser
4 timjanstjälkar (jag använde 2-3 tsk torkad timjan)
3 lagerblad
1 l höns eller kycklingbuljong


Sautera lök och vitlök i olivolja till de är genomskinliga, tillsätt chorizon och sautera i 1 minut. 
Tillsätt morötter, persiljerötter och linser. Satutera i 1 min och tillsätt kryddörterna och buljongen.
Sjud 35-45 min tills linserna är färdiga. 










0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More