lördag 4 februari 2012

Vietnamesisk anka i kryddig apelsinsås



Har ni sett Rick Stein´s serie Far Eastern Odyssey? Otroligt inspirerade recept och det är verkligen jätte intressant att följa honom när han reser genom Asien och upplever olika matkulturer. 
Jag fastnade för ett vietnamesiskt recept på anka i kryddig apelsinsås. 
Den här rätten har blivit en stor favorit och kommer att lagas både till middagsbjudningar och till vardags. 



2,5 kg anka uppskuren i 6 bitar
50 g vitlök, krossad
50 g ingefära, skalad och tunt skivad
1 liter färskpressad apelsinjuice (jag använde köpt färskpressad juice) 
4 msk fisksås
1 msk strösocker
5 stjärnanis
4 röda chilifrukter 
2 stjälkar citrongräs, finhackad
8 salladslökar, skurna i hälften och finhackade
½ tsk maizena

svartpeppar



  • Hetta upp en stor tjockbottnad kastrull eller gryta.
  • Stek ankbitarna med skinnsidan nedåt i 5 till 6 minuter tills de är knapriga. 
  • Vänd och stek ytterligare två minuter.
  • Sänk värmen och tillsätt vitlök och ingefära, stek 3 minuter.
  • Häll av fettet (låt svalna och frys ner) men spara 2 msk i grytan. 
  • Tillsätt apelsinjuice, fisksås, stjärnanis, socker, chili, citrongräs och krydda med svartpeppar.
  • Lägg i ankdelarna och sjud i 1,5 timme under lock.
  • Ta upp delarna och täck dom med aluminiumfolie. 
  • Skumma bort överflödigt fett rån skyn och låt den reducera till hälften på medelhög värme.
  • Blanda maizena med 1 tsk vatten och rör ner i såsen. Låt såsen sjuda i ytterligare en minut
  • Slå såsen över ankan, strö över salladslöken och servera med kokt ris och grönsaker.

4 kommentarer:

Pralin: Ja och fantastiskt gott! Ska försöka laga mer från hans bok=)

Jag har aldrig lagat anka men jag har ätit det på restaurang flera gånger och älskar det. När jag blir tillräckligt modig ska jag testa att laga det själv:)

Jag har också sett programmet och sökte efter just det här ankreceptet på nätet! Kul att du har lagt ut det!

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More