torsdag 12 januari 2012

Lammrulle med pistagenötter, aprikoser och lammfärs




När vi köpte ett halvt lamm från Ervalla lamm i höstas var lammtunnbringa en av styckningsdetaljerna. 
Urbenad och klar var det bara att lägga upp bringan och fylla den med godsaker. Eftersom jag vanligtvis kombinerar lamm med de klassiska kryddorna vitlök och rosamarin eller en mix av olika örtkryddor så bröt jag mönstret och mixade ihop en blandning med pistagenötter och aprikoser.
Då jag är lite känslig för sött i maten blev det aningen för sött för min smak då jag hade ett sötpotatisstomp med choritzo och salladslök till. Vanlig potatis i någon form eller en matig sallad hade passat bättre. Förövrigt var lammtunnbrinngan bland det godaste jag har ätit i lammväg. Mycket tack vare att den innehöll en stor del fett. Får ni tag i urbenad lammtunnbringa så köp det! Fantastiskt gott och enkelt är det också. Det är egentligen bara att rulla ihop och binda upp den






Bildkälla: spisa.nu 
ca 7-8 portioner
900g urbenad lammtunnbringa 
salt peppar
smör för bryning 
Fyllning:
1,5 dl torkade aprikoser
1,5 dl pistagenötter
300 g lammfärs
några färska rosmarinblad 

  • Mixa aprikoser, pistagenötter och rosmarinblad till smulor i en matberedare.
  • Lägg upp lammtunnbringan på en skärbräda med köttsidan uppåt. 
  • Salta och peppra. 
  • Fördela lammfärsen över lammtunnbringan och salta.
  • Bred ut fyllningen över färsen och rulla ihop bringan.
  • Knyt upp rullen med snöret så att den håller ihop ordentligt.
  • Bryn rullen runt om på hög värme i smör, salta och peppra lite.
  • Låt rullen svalna, rulla in den i aluminiumfolie och lägg över den i en ugnsform.
  • Stek i ugnen på 150 grader i 2 timmar. 
  • Låt lammtunnbringan vila 10 minuter innan du tar bort snörena och skär upp den.








0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More