tisdag 29 mars 2011

Knivföreläsning


Idag fick vi lära oss hur man slipar knivar, i vilka vinklar man slipar i, om olika slipmetoder och vilka slipverktyg som finns. Jätte intressant och viktigt för kniven är ju faktiskt kockens bästa vän=) Efter föreläsningen fick vi shoppa loss bland knivar, mandoliner och slipverktyg.


Jag köpte mig en japansk MAC-kniv av hårt stål, vilket jag inte hade tänkt från början, men efter att jag provade att finhacka en lök blev jag såld =) Det var som att skära genom smör, jag behövde inte ens lägga någon vikt på kniven. Det blev också en keramisk (bibehåller skärpan längre) mandolin som är lätt och smidig att ha med sig i knivväskan med tre inställbara lägen och överlägset den bästa mandolinen jag har testat. Ska du köpa en mandolin köp Kyocera, du kommer inte bli besviken. Finns att bland annat att köpa här. Samma med deras grönsaksskalare, fantastisk! Ett måste i köket.


Sen köpte jag även ett diamantbryne SATAKE till mina stålknivar. Det kan vara svårt att slipa knivarna i rätt vinkel, men nu är det problemet löst =) och knivarna blev sylvassa! (Stålknivar t.ex. Global och MAC ska brynas antingen med diamant eller med keramisktbryne.) Vi fick även känna och titta på en kniv som kostade 36.000 kr och en för 15.000kr !

1 kommentarer:

Ja, sådana skulle man ha! Men dyra! Eller hur?

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More