måndag 17 januari 2011

Gott med falukorv


Igår gjorde min sambo( helt själv utan att jag la mig i) "Gratinerad falukorv extra allt" ett recept av Leif Mannerström som jag hittade på Gittos mat för ett tag sen.
Detta recept är alltid lika fantastiskt gott och lätt att göra också. Har ni inte testat det så gör det nästa gång ni köper falukorv. Ett superrecept!

för 6 pers:

  • 800 g falukorv
  • 2 msk smör
  • 1 stor purjolök
  • 1 gul lök
  • 3 msk chilisås (av Heinz-typen)
  • 3 msk grovkorning söt senap
  • 1 msk paprikapulver
  • 2 tomater
  • 2 saltgurkor
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 dl riven vällagrad ost (prästost blir godast tycker jag!)
  • salt, svartpeppar
  • till servering
  • hemgjort potatismos smaksatt med hackad persilja och gräslök
  • senap
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnsform med smöret. Skölj och strimla purjolöken. Strimla löken. Skär tomaterna i klyftor. Skär saltgurkorna i stavar. Dela falukorven på längden och sedan i totalt sex portionsbitar.
  2. Bottna med purjolöksstrimlorna. Lägg falukorvsbitarna ovanpå. Bred rejält med senap och chilisås ovanpå. Salta, peppra och pudra över paprikapulvret.
  3. Strö över gul lök, tomater och saltgurka. Ringla över grädden. Strö över osten. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills allt fått fin färg.

1 kommentarer:

Fulukorv är väldigt underskattat. Det är väl bland det vanligaste som finns men något som man alltid glömmer bort på något sätt. Detta ska jag prova nästa gång falukorv står på tur :-)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More