torsdag 4 november 2010

Vi pysslar med grundsmakerna

Måltidenshus (skolan) i Grythyttan


Dom fem grundsmakerna


blodapelsintest
(det var apelsinjuice i båda glasen, det högra var färgat med karamellfärg=)

tre glas med vitt vin var av ett hade 2% högre alkoholhalt


Just nu läser jag en kurs i sensorik. Hur och varför vi känner smak, doft och hur våra sinnen fungerar. Vi gör grundsmakstester där vi smakar på salt, surt, beskt och umami. För mig smakar umami lite som saltvatten med en eftersmak av rå potatis.
Det är intressant hur vissa människor behöver en väldigt stark koncentration av en grundsmak för att över huvudtaget kunna känna den, medan andra känner den direkt vid en mycket låg koncentration.

Visste ni förresten att människan kan identifiera ca 10 000 dofter men med träning ända upp till 20 000? =)


Dagens citat "Utan ord är det svårt att beskriva en smakupplevelse. Utan smakupplevelse är det svårt att hitta orden"

2 kommentarer:

Hej, jag gick själv på Grythyttan och tog examen i våras som kock. Hoppas din tid där blir lika rolig som min var!

Nimmi.

Nimmi: Å va skoj=) vad gör du nu efter din tid i Grythyttan? Jag tror att dom här åren kommer bli fantastiska! Jag är så inspirerad och lycklig över att få gå här.

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More