söndag 4 juli 2010

Fläderchampagne

Jag såg på Det goda livet avsnitt 4 på SVT här om dagen där dom tillverkade fläderchampagne. Eftersom flädern faktiskt blommar nu så gav jag mig ut på fläderjakt och kom hem med en påse som innehöll 60 fläderbuketter. 60 buketter räcker till 25 liter champagne.


60 buketter fläderblommor
16 citroner, skal och juice
16 l kokande vatten
3,5 kg socker
kallt vatten
8 msk vitvinsvinäger
eventuellt 1 påse champagnejäst (om flädern inte vill börja jäsa)


Jag rev skalet från 16 citroner och använde juicen.
Rengjorde och steriliserade en 30 liters tunna.
Kokade 16 liter vatten som jag hällde i tunnan tillsammans med 3,5 kg socker som fick lösas upp under rörning. Hällde på kallvatten tills det blev 25 l. I med 8 msk vitvinsvinäger, citronskal,citronjuicen och fläderblommorna.

Flyttade tunnan till ett svalt ställe och lade på ett tunt lakan.
Efter 2 dagar hade gått tittade jag till tunnan och såg att jäsningen inte hade kommit igång. Så jag for till en essensbutik och inhandlade champagnejäst. En påse jäst räckte till 25 liter.
Nästan direkt började det bubblar och pysa som bara den=)
Nu 3 dagar senare pyser det fortfarande lite, jästen måste få jäsa ut ordentligt så den ska få stå medan vi bilar ner till Italien på semester 10 dagar. Jag frågade i affärer och det gjorde ingenting att champagnen får stå så länge.

När vi kommer hem ska jag sila bort blommorna, sterilisera flaskor och tappa upp champagnen. Sedan ska den få jäsa ytterligare några dagar i flaskorna innan den är klar.
Glöm inte att köpa champagnekorkar som sitter ordentligt då det kan bli ett väldigt tryck i flaskorna.




ojäst

jäst





5 kommentarer:

Guu så härligt! Det låter ju väldigt gott också med fläderchampange! Hoppas det smakar när ni kommer hem från Italien :)

Vad spännande det låter med fläderchampagne! Själv har jag gjort flädersaft, inte så dumt det heller :-)

Jag blev också inspirerad av "det goda livet" och var tvungen att provlaga fläderchampagne. För att par dagar sedan drack jag premiärglaset och det var faktiskt riktigt gott!
Igår inträffade dock bakslaget. Tog med mig en flaska till ett födelsedagspicknick. Festens huvudperson tog gladeligen emot presenten, men ställde tillfälligt ifrån sig flaskan på marken. 10 minuter senare hände det som inte fick hända. Flaskan sprängdes och glassplitter flög upp till 10m bort. Födelsedagsbarnet fick några lättare skråmor, men som tur var klarade vi oss alla utan större skador.
M a o, njut av champagnen när du kommer hem, men var försiktig!!

Julia: men gud va tråkigt med födelsedagspicknicken! Ja det är sånt som verkligen inte får hända. läskigt. två av våra champagnekorkar for ur flaskorna här om dagen, vi förvarade som tur var flaskorna i en stor tunna. hur länge lät du din champagne jäsa?

Hej!

Osäker på hur länge den fick jäsa.
Nu är det kanske 2-3veckor sedan vi startade processen, men vi började smaka redan efter 1 vecka och sedan dess har den inte förändrats mkt.

Vi gjorde två satser. Den ena blev jättegod (dock lite svag i smaken, tror vi hade för mkt vatten). Den andra smakar fortfarande mkt jäst. Vet inte riktigt om det beror på att den har stått för lång eller för kort tid. Kanske hade vi i lite för mkt jäst också.

Den goda blev iaf toppen. Bjöd mina gäster på den senast igår, vilket var väldigt uppskattat. Att alkoholhalten inte heller blir så hög (har mätt till ca 5%) gör ju att man kan dricka desto mer...

Hoppas du också blir nöjd med ditt resultat! Håll dig bara borta från flygande glasskärvor. Tror att vi är uppe i 4 mer eller mindre exploderande flaskor (värst var dock den på picknicken).

/Julia

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More