lördag 6 mars 2010

Chokladfondant av en mästerkock

chokladfondantDen här chokladfondanten är enkel att göra, det går snabbt och varje tugga är en njutning.



1,2 dl smör + mer för att smörja formarna
0,6 dl socker  + mer för formarna
2 ägg
2 äggulor
2 tsk mjöl
115 g mörk choklad av god kvalité

Smöra och sockra 4 portionsformar eller koppar. Skaka ur överflödigt socker.

Smält choklad och smör över ett vattenbad. Jag tycker att det är mycket enklare och dessutom snabbare  att lägga smöret och chokladen i en skål och mikra det i ca 30-40 sekunder tills chokladen har smält. Medan chokladen smälter, vispa ihop ägg, äggulor och socker med en elvisp tills smeten är ljus och tjock. Rör ner chokladen i äggsmeten och blanda försiktigt ner mjölet. Vispa inte utan rör bara ner mjölet så det löser sig lite i smeten. Fördela smeten i formarna. (Här kan du ställa in formarna i kylen upp till flera timmar, tills du ska baka dom i ugnen. Ställ då fram formarna i rumstemperatur 5-10 min innan bakning.)

Värm ugnen till 230 °. Grädda formar på en plåt i 6 till 9 minuter (i min ugn behövdes det 10 minuter), mitten ska vara ganska löst, men sidorna ska vara fasta. Känn med en sticka.
Skäl upp formarna på en tallrik.
Servera varmt med glass, sorbet eller bär.

11 kommentarer:

Chokladfondant är FARLIGT gott! Tack för tips på två varianter.
Hälsar fröken Dill

Jag brukar alltid smöra mina formar och sen pudra med en kakao/sockerblandning, funkar finfint.

Jag brukar pudra med socker, men med kakao låter ju som en extra dimension..mmm... Jag marinerade honungsmelon i whiskey och det var gott men skall testa att marinera i kaffelikör nästa gång, lite grädde hade jag till också.

mycket bra recept! men som sagt kakao blir snyggare, mjölet ger lite vita kanter...tack för ett bra o gott gott gott recept!

moira

Du...är någon skillnad på temperaturen på varmluft eller "vanlig" ugn ?

Jag tror att du ska dra ner temepraturen 10-20 grader om du använder en varmluftsugn. Eller ta ut fondanten 2-3 min tidigare. Mina erfarenheter av varmluftsugnar är att maten blir snabbare klar i en varmluftsugn.

Man skall dra ner värmen med ca 20-25 grader när du använder varmluftsugn, eftersom värmen värmer på ett helt annat sätt. :)

Har du testat vilken som är godast nu?

Fantastiskt god! Pudra formarna med kakao är en bra idé, det blir snyggare.

Varför bara 2 tsk mjöl?? Låter konstigt med så lite tycker jag...

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More