lördag 13 mars 2010

Bra tips för att bli en bättre matlagare

DN har bra matsidor tycker jag, läser dom ofta. Här hittade jag några tips på hur man blir bättre på att laga mat, och dom stämmer faktiskt.

Nr 8 tycker jag var det bästa tipset. Jag smakar av det jag laga, tex en sås, minst 10 gånger innan jag är klar. Man får mer föståelse för hur smaker och ingredienser fungerar och kan forma det man lagar till hur man hade tänkt att det skulle smaka från början.

Nr 10 är också självklart viktig.


8. SMAKA, SMAKA, SMAKA AV

Det kanske allra viktigaste rådet när det gäller matlagning generellt är att hela tiden smaka på det man lagar. Även innan det är klart. Dels kontrollerar man att rätten utvecklas som man vill, dels ger det en tyst kunskap om hur olika ingredienser reagerar tillsammans. Den sista avsmakningen är förstås mycket viktig. Justera såsen, röran, grytan etcetra med salt, peppar, några droppar citron eller vinäger eller kanske lite extra buljong eller honung. Krydda försiktigt, lite i taget. Skölj munnen eller ät lite bröd eller ris mellan avsmakningarna.

3 kommentarer:

Tack! Många bra tips. Tyvärr blir det oftast halvprodukter toll vardagarna. : (

vilken god blogg du har. haha :D

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More