söndag 13 december 2009

Recept på dom bästa lussebullarna

Jag har aldrig haft ett favoritrecept på lussebullar, brukar testa nya recept varje år.
Men efter jag var inne hos Anna (Taffel) och läste hennes inlägg Lussekatter och hallelujadeg så har jag nog hittat det bästa receptet=) Har du inte bakat några än så testa det här receptet, man blir inte besviken! Jätte goda saftiga lussekissar blir det. Garanterat dom bästa och godaste jag har ätit. Tänk om jag inte hade Taffel...så många bra recept vi fått av dom.


”Mormors” lussekatter

Receptmakare: anna billing med vete-kattens vetedegsgrund
Ca 30 st bullar (40 små)
  • Raskdeg:
  • 1 paket 50 g jäst
  • 2,5 dl mjölk
  • 3 msk socker
  • 6 dl Vetemjöl Special
  • Bortgörning:
  • 1 gram saffran
  • 2,5 dl mjölk
  • 1,5 dl socker
  • 200 g smör
  • 2 tsk salt
  • 12,5 dl Vetemjöl Special
  • 1 ägg
  • 1 uppvispat ägg (till pensling)
  • Russin eller tranbär (blötlagda)
  1. Raskdegen: Vispa först ner jästen i mjölken och tillsätt sedan socker och mjöl. Berabeta degen i 10 minuter för hand eller 5 i maskin. Täck över degen med plastfolie och låt jäsa i en halvtimme
  2. Bortgörningen: Tillsätt sedan resten av ingredienserna till degen. Saffranet stötte jag med en del av sockret i en mortel, smöret tärnade jag fint.
  3. På det igen: knåda en kvart för hand eller 10 minuter i maskin. Täck degen igen och låt den jäsa en halvtimme till.
  4. Forma lussekatter som S eller bockar som V:n där du rullar ut hornen eller något annat kul. Sedan ska de jäsa på plåt under plastfolie i fyrtiofem minuter till. Ställ ugnen på 225 grader.
  5. Pensla med ägg, dekorera med russin och baka i mitten av ugnen 6-10 minuter beroende på storlek.

2 kommentarer:

Jag bakade efter Monica Ahlbergs recept. Det var rätt likt, med två degar. Fast jag önskar att jag haft mer saffran i mina katter. Minst tre paket, helst fyra. Man hade ju blivit ruinerad, men det ÄR ju bara en gång om året.
Hälsar fröken Dill

Fröken dill: hur bra blev dom?=) måste testa det receptet. jisses 4 paket haha ja men den smällen får man ta om man vill ha dom riktigt riktigt goda. nu blev jag sugen på att baka!

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More