måndag 21 december 2009

Nigella vecka först ut: vietnamesisk kycklingsallad

Nigella vecka först ut: vietnamesisk kycklingsallad

Den här veckan, eller dom dagarna fram till julafton är det Nigella vecka här hemma.
Jag fastnade på hennes sida och har nu tittat på alla recepten. Några sparade jag och det är utifrån dom veckans matsedel är planerad. Först ut var Vietnamese chicken and mint salad. (minus mynta som jag glömde köpa)

Jag är jätte dålig på att äta kål och morötter så det här var ett väldigt bra och gott sätt att få i sig allt det nyttiga. Nu har jag fått en ny favorit kycklingsallad, tack Nigella=)




2-4 personer:

1 chili, helst en het thailändsk, urkärnad och finhackad
1 stor vitlöksklyfta, skalad och hackad
1 msk socker
1,5 tsk ris vinäger
1,5 msk limejuice
1,5 msk vietnamesisk eller thailändsk fisksås (nuoc eller nam nam pla)
1,5 msk vegetabilisk olja, en halv malvstor lök, skivad fint, svartpeppar
200g vitkål, strimlad
1 medelstor morot, hackad, strimlad eller riven
200g kokt kycklingbröst, strimlad (jag använde grillad)
en tjock knippe mynta, ca 40g





Kombinera chili, vitlök, socker, vinäger, limesaft, fisksås, olja, lök och svart peppar i en skål. Ställ åt sidan i en halvtimme. I en stor tallrik eller skål, blanda kål, morot, kyckling och mynta. Häll över lök och chili dressingen blanda ordentligt. Smaka av för att se om du behöver salt eller peppar. Lägg upp på ett serveringsfat med eventuellt mer hackad mynta.



2 kommentarer:

Den ser riktigt god ut, din och Nigella's sallad.
Ska bli lite skönt med annan mat än julmaten om några dar, då kan den här sitta fint.
En riktigt God Jul önskar Birgitta

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More