måndag 28 december 2009

Maten i Prag

Efter att ha tittat igenom ett dussintal menyer i Prag så bestämde jag mig för att försöka undvika den traditionella tjeckiska maten så gott det gick, då den inte riktigt föll mig i smaken. En huvudrätt kan bestå av fläsk eller fågel rödkål och dumplings(degknyten) ingen kullinarisk upplevelse direkt. Maten är väldigt tung och det känns mer som rensa-kylen-mat eller något man slängt ihop på 10 minuter.
Här , här och här finns bilder på typisk tjeckisk mat.


Pubbar, caféer och restauranger hittar man i nästan varje gatuhörn.


Likaså små butiker där dom säljer sprit,vin och öl. Absint är det stora dragplåster och nästan alla turister går omkring med de gröna flaskorna. Ölen (Pilsner Urquell )är självklart väldigt billig 10-15 kr för en halv liter. Det finns dock ställen där det kostar upp till 30 kr för 05 l. Jag lade märke till att där ölen var billig var det också bra mat. Lokalbefolkningen vet såklart vart dom ska gå, och det är inte dit turisterna går..

På de flesta ställena var maten inte speciellt dyr, ungefär halva priset av vad det kostar i Sverige. Självklart beror det på vart man går. Priserna kan variera rejält, men tittar man runt lite (ofta lite utanför huvudgatan eller på en tvärgata) så kan man hitta bra restauranger. Här är en sida jag använde mig av när jag skulle kolla upp restauranger i Prag.


En mindre bra restaurang vi var på första kvällen heter Restaurant Mustek (Här finns ett filmklipp) och ligger nära torget precis vid metro stationen Mustek på Wenceslas Square. För det första var maten inte något att hänga i julgranen..jag beställde en Caesarsallad och blev aningen bestört när det kommer in en tallrik med isbergssallad och morötter med ostdressing..?!


En Ceasarsallad är alltid en Ceasarsallad och ska bestå av romansallad och en dressing som bla innehåller sardeller. Dessutom var det knappt någon ostdressing(!) så salladen var torr och tråkig. Min sambo beställde biffstek (200 kr) som var seg som en gummistövel så han var inte speciellt nöjd heller. Man var tvungen att beställa en side dish (30 kr) då det inte ingick i huvudrätten. Min sambo beställde in pommes som var likbleka och hängiga, dom blev kvar i korgen..Salladen behöver jag väl inte ens kommentera?

För 200 kr förväntar ialla fall jag mig mer än såhär..


Stället var stressigt, det kändes som att personalen helst ville få en därifrån så fort som möjligt för att bordet skulle bli ledigt. När vi skulle betala beskrev servitrisen tydligt för oss att dricksen och servisavgiften på 10 % (eller något liknade) inte var inräknat i priset. (Hon ringade till och med in det stort på notan) Ja vi förstod att det inte var inräknat då det stod där i notan, det kändes väldigt påträngande att hon gjorde så.
Vi hade planerat att ge dricks även fast vi inte var nöjda med varken mat eller service. Vi hade bara stora sedlar så vi tänkte att vi skulle få växel tillbaks och sedan lägga till dricks.
Servitrisen frågar om vi vill ha växel och vi säger ja..då blir hon jätte sur och irriterad, visar det tydligt med kroppsspråk och ansiktsuttryck och går därifrån. Kommer tillbaks, kastar ner pärmen med växelpengarna och går igen. Fruktansvärt dåligt! Trodde hon att hon skulle få 100-150 kr i drick eller?

Betyg: 1 / 5

(1 för att det var öppet till 22 då allt annat var stängt...)

2 kommentarer:

Usch då! Låter inte trevligt alls. Anna, du beskriver känslan av din besvikelse mycket bra. Jag kan förstå precis hur du upplevde situationen :(

:)

Nu va det ju ett tag sedan du skrev denna text och jag hoppas att ni fick bättre matupplevelser. Hoppas ni återvänder och isf äter på Bredovský dvůr, Politických vězňů 935/13 ett stenkast från Václavské náměstí men långt ifrån en turistfälla med mycket god och rustik Tjeckisk mat.

// Jocke

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More