söndag 23 augusti 2009

Mia's fantastiska morotskaka (favoritrecept)



Det här recept kommer från Mia (som gör den goda fläskkarrén i sambal olek såsen, ett av mina favorit recept) och det är överlägset den godaste morotskakan av alla morotskakor jag har ätit. En plåt tog slut väldigt snabbt, den är farligt beroendeframkallande.


1/2 kg morötter
4 ägg
3-4 dl socker
2 dl matolja
ströbröd

torra:
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 dl mjöl
en nypa salt

Vispa ägg och socker pösigt.
Blandaihop de torra ingredienserna och tillsätt i äggsmeten lite i taget.
Häll i matoljan och morötterna.
Smörj och bröa en långpanna, häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen i en timme på 150 grader. Jag tog ut kakan någonstans mellan 45-50 minuter och den blev otroligt saftig och fantastisk god.

Glasyr:
60g smält smör
1/3 paket färskost
3,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Glasyren kan bres på kakan medan den är varm.

3 kommentarer:

Nam nam! Kakan måste jag baka, den låter jättegod!

Ser jättegod ut. Måste jag prova att baka

Wow, den måste provas! Det ser riktigt gott ut!

www.helenaljunggren.com

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More