lördag 6 juni 2009

Rabarber och jordgubskräm med mangosorbet

Rabarber och jordgubskräm med mangosorbet



Jag fick med mig massor av rabarber hem från mormor som jag tog rätt på i går.
Sen kom jag på att man kunde lägga i lite mangosorbet i krämen, och det blev ju kanon gott! Det går bra med vilken frukt eller bär sorbet som helst, kom ihåg att krämen ska svalna först.


6-10 rabarberstjälkar
500 g jordgubbar
1 dl vatten
1 dl koncentrerad fläder,rabarber eller jordgubbssaft

valfri sorbet

redning:
2 msk potatismjöl
0,5 dl vatten



Skala och skär rabarbern i 1 cm stora bitar, halvera jordgubbarna.
Skrapa ur fröna ur vaniljstången.
Blanda rabarber, jordgubbar, socker, vaniljfrön och vaniljstången i en kastrull tillsammans med vatten och jordgubbssaft eller flädersaft.
Sjud i cirka 15-20 minuter tills rabarberbitarna är mjuka.
Blanda potatismjöl och vatten och red av krämen.
Låt krämen svalna och servera sedan med en kula sorbet.
Nam nam!

4 kommentarer:

Mums! Den såg så gott ut Och vilken härlig färg!

Vilken bra ide´ med sorben! Det här låter jättegott. Nam nam!

Tack för tips :)

Vi äter mycket mango och blåbärssorbet här hemma just nu. Min sambo som är den som bakar och gör efterrätt här hemma kom på den enkla men geniala iden att ha passionsfrukt ovanpå glassen. Låter hur simpelt som helst men är också supergott!!!!

Lät gott Annica, det ska jag testa =)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More