lördag 23 maj 2009

Välkommen jams



Det är alltid lika roligt med nya tillskott i frukt och grönsakshyllorna. Igår när vi handlade på ICA Maxi hittade jag på en låda med stora bruna knölar. Jams! Det har jag aldrig förut sett i Sverige. Jag vet inte alls mycket om jams så jag letade upp lite information om knölarna.


från fruktogront.se

"Knölarna är oregelbundna, avlånga och mörkbruna. De flesta jamsarter ger få men stora knölar som ofta väger 5-10 kg per styck. De jamsknölar vi importerar är betydligt mindre, 30-50 cm långa. Skalet är hårt och strävt, ofta hårigt och med tunna revor. Köttet är ljust och fast. Trots det något särpräglade yttre smakar jams mycket neutralt. Jamsknölarna skalas innan de används. Det är viktigt att man skalar knölarna medan de är torra och först därefter sköljer dem i vatten. När knölarna kommer i vatten blir de mycket slemmiga och svåra att hålla. Det slemmiga försvinner dock igen under kokningen. Jams kan ersätta jordärtskockor eller potatis i olika recept. Godast smakar de om de bakas eller steks, men de kan även kokas."

2 kommentarer:

Spännande! Var kommer Jams ifrån? Har du smackat Jams?

Jams kommer ursprungligen från Asien men är populärt i USA där det ät istället för potatis och ris. Nej jag har inte testat jams än, men när jag har gjort det, kommer det upp ett recept på bloggen.=)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More