söndag 26 april 2009

Ostprovning





Till helgen köpte vi hem 5 olika sorters ostar. Jag är jätte dålig på ostar, så ni får ursäkta om mina försök att beskriva dom inte blev så bra. Det kanske finns någon ostexpert där ute som vet något om dom här ostarna?





Walöö, Gullspira Gård, Gimo
En fantastisk getost! Har en nötig smak som påminner lite om om pinjenötter. Man känner sältan,och efter en stund kommer ett sting av kryddhetta. Konsistensen är lite..elastisk, kan man säga så? En favorit!
Mycket god ost Betyg: 5/5







Cheddar Montgommery, Sommerset, England

Jag vet inte vad jag ska skriva om den här cheddar'n, eftersom jag inte har någonting att jämföra med. Jag har nog bara ätit cheddar ca 2-3 gånger i mitt liv. Men det jag kan säga är att att den var god och ganska dyr. =) Jag hittade den här informationen på www.cheesesonline.co.uk
"It has a sublime, earthy, rich flavour and a smooth texture punctuated with small salt crystals that hint at its 18 month age." Betyg : 3-4/5







Pecorino(fårost) Sardo, Sardinien, Italien.

Den här osten var väldigt skarp nästan frän i smaken. Passar nog bättre riven till en pasta rätt än att ätas som den är. Påminner om parmesan lite i konsistensen, hård och grynig.
Den här osten var ingen favorit, men jag ska ge den en chans till, tillsammans med pasta.
Betyg: 2/5







Ol Sciur, Bergamo Italien.

Lagrad i rosenblad och björnbär, bara det lät himmelskt.
Fantastisk ihop med björnbärsmarmeladen, det blir en helt annan smakupplevelse. Jag tycker att osten i sig är ganska tråkig, marmeladen behövs för att den ska få toppbetyg, och det får den.
Den här osten rekommenderar jag verkligen. Istället för en blomma när du går bort, en spontan present till någon du tycker om + en burk björnbärsmarmelad eller sylt då förstås.
599 kr/kg kostar den här godingen.
Betyg: 5/5





Charolais Bourgogne, Frankrike

Deen här getosten gick också bra ihop med björnbärsmarmeladen. Osten är syrlig, fet och krämig. Smakar lite..jord. Tillsammans med ett kex och marmelad kommer den till sin rätt. Ingen getostfavorit men klart godkänd. Betyg: 3/5

1 kommentarer:

Men gud...så gott det ser ut! Nu blev jag sugen, hungrig som man är :)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More