onsdag 1 april 2009

Min första ruccola sådd


Förra veckan var jag inne på Plantagen och köpte en påse dill frön och en påse ruccola frön.
Egentligen borde jag köpa riktiga ..vad heter det..sådana som sår i? Ja lådor kanske...=/
Kan man inte så dill och ruccola i blomkrukor? Blir det för trångt då kanske? Jag sådde min ruccola i en matlåda =) Dillen tänkte jag vänta med några veckor, tills färskpotatisen kommer. Jag måste handla på mig andra kryddor också, så som basilika, dragon och salvia. Ska bli spännande att se när ruccolan växer =)(om den växer)


"En bland alla populära, goda och spännande växter att använda till sallad och ingrediens i olika rätter. Smaken är säregen; kryddig och lite pepprig. Odlas på friland eller i kruka på t ex balkong. Kan även odlas i krukor inomhus året runt. Inomhus får bladen en mildare smak. Upprepad sådd, ger tillgång till fräscha blad under lång tid. Skördas späd, ca 3-5 v efter sådd och innan blomning. Trivs bäst i en mullhaltig, fuktighetshållande och väldränerad jord. Vattna regelbundet. Täckning med fiberduk hindrar ev angrepp av skadeinsekter.

Direktsådd: Tidigt, så snart jorden går att bruka-aug. Vattna i såfåran innan sådd. Viktigt att hålla sådden fuktig.

Plantavst cm: 5

Radavst cm: 15-20

Så-sätt: Direktsådd

Växtläge: Sol till halvskugga
"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More