fredag 17 april 2009

Lammstek med enkel skysås





Rosmarin och vitlök är typiska lammkryddor. Även timjan, salvia och persilja används till lamm.
Vilka kryddor och örter använder du?

Egentligen skulle jag vilja att min lammstek fick ligga i ugnen i runt 4 timmar på 75°, men det hade jag verkligen inte tid med igår kväll kl 19. Så jag gjorde det enkelt för mig, lammet skötte sig själv i ugnen och skapade sin egen skysås. Sparrispotatisen är god i sig och ja, sparrisen(fryst)behövde bara 2-3 minuter i kokande vatten. Snabbt (ingen marinad för lammet), enkelt och sååå gott! Lammsteken tog fin smak av vitlöken och rosmarin.

Det är ju så med kött som ska stekas i ugn (jag anser att allt kött först ska brynas, sen stekas i ugn), att ju lägre ugnstemperatur, desto saftigare kött. Med lägre ugnstemperatur blir hela köttbiten jämt rosafärgad. Med högre temperatur blir köttet endast rosa i mitten. Ska du ha ett mört, jämt och fint kött så tar det tid, men det är det värt.



Lammstek:
minst 1 kg lammstek utan ben
7-10 vitlöksklyftor,skalade och halverade (beror på hur mycket vitlök man vill ha)
färsk rosmarin
salt,peppar
3 msk olivolja
stekfett

Skysås:
rödvin
kalfond

Sätt ugnen på 175°.
Putsa köttet fri från dom sega hinnorna, men låt fettet vara kvar, det är ju där smaken sitter=)
Skär 2 cm snitt lite här och var i köttet, rulla in vitlökshalvorna i rosmarinkvistar och peta ner dom i snitten. Gnid in köttet med salt,peppar och olivolja. Bryn köttet runt om på hög värme och lägg över det i en ugnssäker form. Sätt i en kötttermometer i den tjockaste delen av köttet och stek i nedre delen av ugnen till önskad temperatur. Jag körde på 65 grader(1,2 kg kött), då är köttet rosa och saftigt. Låt steken vila i folie en 10-15 minuter innan du skär upp den.



Till lammsteken passar det fint med en rödvinskysås.
Jag hade inget rödvin hemma så jag tillsatte lite grädde i skyn, blev smaskigt det med.


Skysås

Slå i en skvätt rödvin och kalvfond i skyn som bildats av köttet (i ugnsformen) vispa runt lite och vips har du en fantastisk skysås.

Om du ska bjuda på middag; servera lammsteken med en god krämig potatisgratäng och färsk krispig sparris med en klick smör. Eller en enklare version sent på kvällen och koka lite sparrispotatis och sparris=)

2 kommentarer:

Har aldrig testat att laga lamm själv, men efter de här lockande bilderna så blir jag iaf väldigt nyfiken på att testa.

Det tycker jag du ska prova=) det är ju såå gott!

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More