onsdag 1 april 2009

Franska fiskbiffar och hemmagjorda pommesfrites




Jag tycker det är svårt att hitta bra vitfisk recept. I min receptmapp under Fisk så har jag säker 20-30 lax recept, men bara 9 vitfisk recept. Så har ni något favorit recept på fisk så skicka en länk vettja! =) Jag gjorde i alla fall Arlas "franska fiskbiffar" igår. Som alltid så följer jag inte receptet helt och hållet. Istället för franska örter så tog jag det jag hade hemma, persilja, dill och salvia. En tesked dijon senap och en msk citronjuice slank med också.

Det står ju 1,5 dl grädde. Det är alldeles för mycket, smeten blev för lös och biffarna gick sönder.
jag tror att 0,5-0,75 dl grädde räcker. Förövrigt..tja..sådär. Dom hemmagjorda pommesfritten blev goda i alla fall=) Ett enkelt och snabbt sätt att göra sina egna pommes.

Franska fiskbiffar
4 port


500 g fiskfilé
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 dl frysta provencalska kryddor
2 msk potatismjöl
1 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%
smör

Gör så här

Dela fisken i bitar. Mixa fisk, salt, peppar, örtkryddor, mjöl och grädde till en färs. Forma färsen till 8 biffar. Stek dem i smör ca 3 min på varje sida. Servera med pommes eller potatismos och något grönt.


Snabba pommes:

6-7 stora potatisar
1 l matolja (jag tog 0.5 liter och friterade i två omgångar)

Skölj potaten och ta bort eventuella gropar och fula områden.
Skär potatisen i strips eller önskad storlek och form.
Lägg stripsen på en tallrik och sätt in i mickron på full effekt i 5-8 minuter(beroende på mickrovågens styrka och storleken på potatisen)
Medan potatisen kokar, häll i matoljan i en tjock bottnad kastrull och värm upp på medelhög värme.
När stripsen är klara ska dom medans dom är varma läggas ner i oljan. Var försiktig så det inte stänker upp varm olja! Fritera tills stripsen är jämnbruna. (1-3 min) (Blir stripsen bruna väldigt fort är värmen för hög) Ta upp dom och salta.








0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More