måndag 16 mars 2009

Improviserad jordärtskocksoppa á la min sambo


I kväll gjorde min sambo middagen. Jag la mig faktiskt inte i en enda gång. =) Det var faktiskt väldigt duktig av mig. Jag brukar vara lite nervös när han är i köket.
Det är väldigt svårt att inte lägga sig i då. Det ser så farligt ut när han jobbar med kniven, spisen är på för hög värme, det bränns, det kokas när det ska brynas, det går för långsamt osv..Det finns alltid något att fixa till. Jag brukar komma inrusande i köket pga misstänksamma ljud och skrika "Neeej vad göööör du"! Nu låter det som han är riktigt dålig på att laga mat,men så är inte. Det är jag som vill ha det på mitt sätt, för jag tror ju att jag vet bäst. (och det gör jag ju.=) Nej men det blev faktiskt gott, speciellt med tanke på att han inte utgick från något recept.
Goda ost gratinerade smörgåsar blev det till också=)





Improviserad jordärtskocksoppa

400 g jordärtskocka, i bitar
1 gul lök, finhackad
1 vitlökklyfta, hackad
5 dl vatten
2,5 msk kyckling fond
3 dl grädde(40%)
2 dl vitt vin
1 dl lagrad ost, riven
salt,peppar


Skala och skär jordärtskockorna i bitar.
Finhacka löken och vitlöken, fräs tillsammans med jordärtskockorna i en kastrull i olivolja, ca 4 minuter. Slå på vatten,vin och fond och låt koka tills jordärtskockorna bli mjuka, ca 10-15 minuter. Använd en stavmixer och mixa till slät konsistens. Häll i grädde och ost, och koka upp igen någon minut. Smaka av med salt och pepprar. Jag droppade över några droppar tryffeloja också=)

2 kommentarer:

Åh va gott det såg ut, skulle det vara okej för dig om jag lånar bilden (om de är du som har tagit den?) och receptet till min blogg http://loveforfood.blogg.se ifall jag länkar till dig?

Ja absolut!
Vi måste ju hjälpas åt att sprida maten haha=) Och värva fler matnördar=)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More