lördag 28 februari 2009

Vinprovning av Chardonnay



Igår hade vi lite vinprovning hemma hos F och L.
Vi hade inte tänkt på att vi skulle ha 24 glas, så det blev lite blandad kompott, men det gick bra ändå. Vi skrev ut vinprovarprotokoll från vinguiden.com. Det var lite otydligt ibland, nästa gång ska vi nog ta med protokollen som vi hade när vi gick medborgarskolans vinprovarkurs.


Vi köpte 4 flaskor chardonnay. Ett ekologisk kravmärkt, vilket vi alla tyckte minst om. Ecologica Torrontes. Garage,bränt gummi, bensin, unket,blommigt var några ord som beskrev doft och smak. Ingen höjdare.
Ecologica Torrontes kommer från Argentina ochkostar 59 kr.

Bäst tyckte vi om var IIIB. Ett elegant vin med vad vi tyckte doftade av exotiska frukter,mango och mandel. Överlägset det vin som doftade godast, som att lukta på en exotisk fruktsallad. Fräsch, fruktig lite sötaktig smak. Inte så sött som riesling(min favorit druva när det gäller vita viner)men chardonnay är vad jag har förstått ett lite mer lätt elegantare vin. IIIB kostar 89 kr på systembolaget.

Vi testade Inzolia också, den kom näst sist. Tråkig,platt, jag tyckte inte den doftade nått speciellt, eller smakade så mycket. Italien, 07, 67 kr.

Nu minns jag inte vad den sista hette, och jag har inte papprena här. Men den kom 2a i alla fall=)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More