torsdag 8 januari 2009

Kladdkaka med vanilj



Ser ni att jag har en ny kamera? Jag fick den idag i födelsedagspresent av min snälla sambo.=)
Nu blir bilderna fina igen. Pappa kom på besök också så jag gjorde en kladdkaka med apelsingrädde.


Till pajen:
100 g smör
3 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1,5 msk vaniljsocker
1 krm bakpulver

En mjölkchoklad kaka till garnering

Till apelsingrädden:
skalet från 2 apelsiner
0,5 dl apelsinsaft
3 dl vispgrädde
blanda ihop

Värm ugnen till 180 grader.

Smält smöret och låt det svalna lite. Blanda ner socker och ägg. Blanda alla torrvaror och rör ner. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, 22-26 cm i diameter. Grädda kakan mitt i ugnen ca 20 min. Ta ut och låt den svalna lite. Hyvla chokladen med en osthyvel och strö över kakan. Servera med apelsingrädden.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More