söndag 18 januari 2009

Förra årets svamphysteri













Jag tittade igenom mina mobil bilder och hittade massor av svampbilder.
Förra året var ju ett fantastiskt svampår. Redan i augusti poppde det upp soppar och kremlor.
Det kanske till och med var redan i juli?
Jag var ute i skogen nästan varje dag i 3 månader! Helt hysteriskt, men eftersom det regnade mycket så kom det ju mer svamp, och mer och mer. Ibland fick jag blunda när vi skulle gå hem. Det var plågsamt att gå genom skogen då korgarna och extrapåsarna var överfulla.










I mitten av september var frysen proppfull, 80% av frysen var fylld av svamp. När jag var tvungen att slänga mat för att göra rum för mer svamp så kom jag på att jag kunde torka svampen i ugnen. Så ugnen stod på 40 grader med luckan lite öppen i flera dagar. Jag torkade säkert 20-30 plåtar. Vilken el räkning det blev...Svamphysteri!



Men det är ju såå kul, man är ju ute i skogen på skattjakt.
Rätt som det är hittar man en liten skatt med delikatesser. Min sambo var lagom less redan i september, men vovven var glad som fick springa omkring i skogen =) Vi plockade: blodriskor, taggsvamp, fårtickor, kantareller, karl johan, smörsopp, tegelsopp, sandsopp, björksopp, aspsopp, kremlor av alla de slag, trattkantareller, trumpetvamp, stolt fjällskivling och många fler. Jag längtar redan till hösten!=)





















0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More