fredag 30 januari 2009

Färgämnena som förgiftar maten


I Aftonbladets artikel idag tar dom upp det här med E-nummer.
För er som inte vet så är E-nummer ett slags idnummer för tillsatser i livsmedel.
Till exempel konserveringsmedel, färgämnen, sötningsmedel, klumpförebyggande medel, smakförhöjande medel osv. Kemiskt skit med andra ord. Jag är jätte emot alla dessa E-nummer och skulle aldrig kunna tänka mig att äta färdigmat, där det kryllar av E-nummer.
Varför ska man äta mat där det behövs tillsättas massa smakämnen, färgämnen och annat skit för att maten ska se någorlunda aptitlig ut och smaka ungefär som riktig mat ska.

Med riktig mat menar jag råvarorna från grunden. Kött, fisk,kyckling grönsaker, potatis,frukt osv. Ska vi äta en köttgryta till middag så gör vi köttgrytan från grunden. Vi går inte och köper en burk med köttgryta i. Ska vi ha en sås till en rätt så gör jag såsen, några pulverpåsar med sås kommer inte in i vårt hem. Det tar lite längre tid och jag förstår alla småbarnsföräldrar som inte har tid att stå och koka ihop en sås eller rulla köttbullar. Vem vet jag kanske också kommer köpa färdiggjorda fiskgratänger, pulvermos och alla dessa färdigmatsförpackningar, när jag får barn och inte har tid. Usch, nej det kommer nog inte hända. Jag tänker inte stoppa i mina barn massa kemiska tillsatser bara för att det inte finns tid att ge dom riktig ordentlig bra mat. Då får jag hitta tid.


Här finns en lista över alla E-nummer och vad dom innehåller.
Leta upp någonting i skafferiet eller kylen tex. en förpackning buljongtärningar, taco kryddan eller pulversåserna och läs på innehållsförteckningen. Hittar du något E-nummer?

Här är artikeln som Aftonbladet har skrivit om färgämnena som förgiftar maten.
Jag visste inte och kunde inte ens tänka mig att det fanns färgämnen i torkade jordgubbar från
Tropic Snacks.

1 kommentarer:

Det är farligt att äta!!!

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More