torsdag 1 januari 2009

Choklad






Det är inte så lätt att veta vad man får äta för sötsaker i GI djungeln. Allt om mat har skrivit en artikel om vad för choklad som är ok att äta.






Ett utdrag:

Vanligaste formerna av kakao

Kakaopulver – utmärkt!

  • Kakaopulver är en alldeles utmärkt källa till kakaons alla hälsofördelar. Du kan antingen göra din egen drickchoklad eller använda den i maten. Det finns ganska många recept där man med fördel kan använda kakao, till exempel chili con carne.


Mjölkchoklad – med måtta!

  • Några rutor mjölkchoklad är inte onyttigt eftersom det finns antioxidanter även här. ORAC-värdet ligger på hela 6 740. Faran ligger dock i att många blir chokladberoende och inte kan sluta.

Vit choklad – undvik!

  • Vit choklad är faktiskt helt utan chokladens nyttigheter. Den innehåller bara det mindre bra såsom sockret och fettet, vilket gör att vit choklad inte ens borde kallas choklad.

Kakaonibs – till frukost!

  • Detta är i praktiken hackade kakaobönor, vilka har ett enormt innehåll av allt det nyttiga, men utan tillsatt fett eller socker. Kakaonibs finns i till exempel müsli, men går också ofta att köpa i specialbutiker för choklad. Själv har jag det på min frukostgröt eller på skivade bananer. Det går också att göra utsökta nöt- och fruktblandningar med kakaonibs i.


Mörk choklad – mycket bra!

Ett mycket bra alternativ, men glöm inte bort att 100 gram innehåller nästan 600 kcal.
Ta inte för många bitar. I dag finns även sockerfri mörk choklad sötad med maltitolsirap, vilket är en lågglykemisk sockeralkohol som är ett mycket bättre alternativ än socke

5 kommentarer:

Kakaonibs? Har aldrig hört talas om den varan. Vad innehåller kakaonibs för bra ämnen.

Vilket märke av m(y)sli ska jag köpa om jag vill följa GI-metoden

Kakaonibbs är hackade kakaobönor utan skalet..vad jag har förstått. Kakaobönan innehåller 50 % fett. 20-25% kolhydrater. 15-20% protein. Den är rik på magnesium och antioxidanter.

Axa har en GI mysli såg jag.

Tack för informationen! Nu vet jag vilken mysli jag ska köpa!Kakaonibbs blir kanske svår att få tag på?

Krossade kakaobönor finns att beställa på nätet och har börjat dyka upp i saluhallar och på marknader lite här och var.

Det är jättegott att ha som topping på gröt ihop med t.ex. blåbär, valnötter, gojibär och linfrön.

Tack John för tipsen=)

Skicka en kommentar

Dela

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More